Muzej savremene umjetnosti Crne Gore
Kruševac bb, Podgorica, Crna Gora
info@msucg.me
+382 20 225 043

Duhovna dekolonijalizacija

Projekat MSUCG Laboratorija kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja u saradnji sa Anom Hofner Prvulović

Galerija: Botanička bašta

Trajanje: 5. septembar – 5. oktobar

Izložba “Duhovna dekolonijalizacija” Laboratorije kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja, projekat Muzeja savremene umjetnosti Crne Gore, u saradnji sa Anom Hoffner Prvulović otvorena je za publiku od 5. septembra u galeriji Botanička bašta.

“Duhovna dekolonizacija” povezuje i prepliće dokumente koji nas vode kroz nekad slojevite odnose između Jugoslavije i Indije. Kroz različite vremenske okvire i kontekste, od manifestacije Nedjelja Indije održane u prvoj polovini septembra 1985. pa do predavanja Vide Tomšić, prezentovanog 8. novembra 1985. godine u Nju Delhiju, u organizaciji ICSSR (Indijski centar za istraživanje društvenih nauka), te do posjeta umjetnice Ane Hoffner Prvulović Podgorici 2021. godine i razgovora s kustoskinjama kolekcije nesvrstanih (Marina Čelebić, Anita Ćulafić, Nada Baković i Brankica Nedović) u svrhu istraživanja i produkcije filma Spiritualna dekolonizacija, kasnije predstavljenog na Kochi-Muziris bijenalu 2022./23. u Indiji. Kroz kompleksna preplitanja istorijskih dokumenata, događaja, susreta i sjećanja, izložba iz perspektive današnjice promišlja naslijeđe i potencijal ideja koje su se razvijale, u različitim slojevima i intezitetu širile kroz Pokret nesvrstanih, s naglaskom na osnaživanje žena, dekolonizaciju i deperiferizaciju, istovremeno naglašavajući istaknutu ulogu koju su kultura i kulturna razmjena imale u tim procesima. Naslov izložbe paralelan je naslovu rada Ane Hoffner ex Prvulović te je preuzet iz publikacije Ponos i obaveza (Galerija umjetnosti nesvrstanih zemalja Josip Broz Tito, 1982). Izložbu će tokom njenog trajanja pratiti i niz aktivnosti kao što su vođenje kroz izložbu, predavanje i radionica, a publika će o njima biti blagovremeno obavještena.

Duhovna dekolonizacija

Ana Hoffner Prvulović je umjetnica, istraživačica i spisateljica. Njena praksa djeluje unutar i oko savremene umjetnosti, istorije umjetnosti, kulturnih studija i kritičke teorije. Zanima je pitanje queer identiteta, manifestacije globalnog kapitala, kolonijalnosti i Istoka, oblici bijega, rana psihoanaliza, kao i politika memorije i rat. Hoffner radi sa videom, fotografijom, instalacijom i performansom. Koristi tehnike aproprijacije kao što su restagiranje fotografija, intervjui i izvještaji te traži načine da desinhronizuje normativne pripadnosti tijela i glasa, zvuka i slike. Otvoreno se suprotstavlja trenutnoj dominaciji korporativne estetike, slika odvratnosti i straha te desničarske etabliranosti insistirajući na analizi, kontekstualizaciji i refleksiji. Hoffner nastoji unijeti temporalnosti, odnose i prostore između ikoničkih slika i visoko performativnih događaja u našoj totalitarnoj savremenosti.

Ana Hoffner doktorirala je Umjetnost u praksi na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču, a doktorirala je filozofiju na Akademije likovnih umjetnosti u Beču i The New School u New York-u Njene nedavne izložbe uključuju: Aktivna netolerancija (kurirano od strane Benedikta Sjeridra), Kunstverein Braunschweig (u pripremi), Kunsthalle Vienna 2021 (kurirano od strane Anne Faucheret), Kochi-Muziris bijenale 2022/23 (kurirano od strane Shubigi Rao), Kochi, Indija. Tijelo i Teritorij: Umjetnost i granice u današnjoj Austriji (kurirali Jasna Jakšić i Radmila Iva Janković), Muzej savremene umjetnosti Zagreb. Kolekcije solidarne budućnosti (kurirali Andreja Hribernik i Laboratorij kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja), (KGLU), Slovenj Gradec i CGU Miodrag Dado Đurić, Cetinje.

Laboratorija kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja je projekat Muzeja savremene umjetnosti Crne Gore, započet u martu 2022. godine, od strane tima kustoskinja i konzervatorki i to: Anita Ćulafić, Marina Čelebić, Nada Baković i Natalija Vujošević. Aktivnosti projekta gravitiraju oko Kolekcije umjetnosti nesvrstanih zemalja, a imaju za cilj razvoj savremenih istraživačkih i arhivskih umjetničkih praksi i njihovu implementaciju u umjetničke i edukativne programe institucije kroz povezivanje ove kolekcije, koja svjedoči o važnom internacionalnom istorijskom kontekstu, sa međunarodnom akademskom i umjetničkom zajednicom. Namjera je da se kroz ovaj program u kontinuitetu razvijaju aktivnosti koje bi doprinijele istorizaciji i novim čitanjima, te obnavljanju međunarodnih komunikacija i razmjena koje je kolekcija njegovala.