
OBRAZLOŽENJE ŽIRIJA U VEZI S IZBOROM PROJEKTA ZA PREDSTAVLJANJE CRNE GORE NA 61. VENECIJANSKOM BIJENALU
Nakon detaljnog razmatranja četrnaest prijava autora i autorskih timova pristiglih na Javni poziv za predstavljanje Crne Gore na 61. Venecijanskom bijenalu, žiri u sastavu: Odile Decq, arhitektica (Francuska), Hélène Audiffren, direktorka Carré d’Art Muzeja savremene umjetnosti u Nimu (Francuska), prof. Miroslav Balka, vizuelni umjetnik (Poljska), Gunnar B. Kvaran, kustos (Island), i Ana Ivanović, istoričarka umjetnosti i kustoskinja (Crna Gora) sproveo je dvostepeni proces evaluacije – najprije izbor užeg kruga od šest kandidata, a zatim i razgovore sa odabranim kandidatima. U skladu sa kriterijumima definisanim Javnim pozivom, ocjenjivani su umjetnički kvalitet i inovativnost, jasnoća i dosljednost koncepta, komunikativnost projekta, tehnička izvodljivost i racionalnost realizacije. Posebna pažnja posvećena je usklađenosti predloga sa postavljenim koncepcijskim okvirom izložbe In Minor Keys/U molskim ključevima prema ideji kustoskinje Kojo Kuo (Koyo Kouoh).
U potpunosti cjeneći raznovrsnost, kvalitet i kreativnost svih pristiglih predloga, a na osnovu navedenih kriterijuma i procesa vrednovanja, žiri je odlučio da na 61. Venecijanskom bijenalu umjetnosti 2026. godine Crnu Goru predstavlja projekat umjetnika Siniše Radulovića u saradnji sa kustoskinjom Svetlanom Racanović pod nazivom Out of the Blue, I’m swept away (Nesputan, ja lebdim).
Izabrani projekat ističe se jasno artikulisanim konceptom, snažnom vizuelnom i idejnom komunikativnošću, kao i visokim stepenom profesionalne izvedbe i izvodljivosti. Riječ je o višemedijskoj prostornoj instalaciji koja uvezuje skulpturu, video i zvuk u istraživanju ličnog i kolektivnog iskustva, društvenih dinamika i prostora imaginacije. Instalacija se razvija kroz tri isprepletena elementa: podnu konstrukciju zasnovanu na umjetnikovom ličnom životnom prostoru, video projekcije velikog formata i prožimajući zvučni pejzaž. Ono što započinje kao intimna refleksija – transformacija umjetnikovog životnog prostora u složenu modularnu strukturu naseljenu minijaturnim figurama – postepeno prerasta u meditaciju o kolektivnom. Kretanjem od centra ka spolja, figure se umnožavaju, premještajući težište sa porodičnog na društveno, od individualnog iskustvaka pitanjima koegzistencije i pripadnosti.
Video projekcije na zidovima, otkrivaju nagovještaje ljudske prisutnosti, dodire, pokrete, toplinu, uspostavljajući delikatan kontrapunkt podnoj instalaciji. Ove slike, monumentalne u formatu, a istovremeno izrazito intimne, prizivaju osjećaj nježnosti i povezanosti, podsjećajući nas na prolaznost svakog trenutka. Zvučni pejzaž, u kojem se prepliću šumovi vjetra i dubine okeana, obavija publiku atmosferom koja je istovremeno i imerzivna i introspektivna.
Out of the Blue, I ‘m Swept Away poziva posjetioce da koračaju kroz prostore gdje se privatno susreće s javnim, a odsustvo otvara prostor za mogućnosti. Angažujući sva čula, rad oblikuje prostor refleksije i transformacije, u kome publika ima mogućnost da učestvuje u slojevitoj meditaciji o prisustvu, ranjivosti i da zamisli nove početke na krhkim ivicama našeg zajedničkog postojanja.